1. Favoritfilm - Walk the Line

Detta är egentligen inte i någon ordning för jag har ingen speciell ordning.




Walk The line handlar om Johnny Cash liv och hans kärlek till June carter, deras kärlekshistoria. Man får följa med från barndomen och framåt. Den är precis lagom lång också, vissa filmer som handlar om någons liv är så där överdrivet långa. En timme handlar typ om deras barndom och visst i vissa filmer händer de en massa saker i deras barndom men det kan bli lite långtråkigt om det är för länge och det inte är något speciellt som händer heller. Men här är det kanske bara en 20 minuter och de räcker tycker jag. Johnny slår igenom på 50-talet efter att Elvis slagit igenom. Johnny Cash går till samma skivbolag och spelar upp några låtar och får tillslut släppa en skiva. Han träffar June Carter på Turnén som han har beundrat sedan han var liten. June kommer från en känd musikaliskfamilj och slog igenom redan som liten. Hon är 3 år äldre än Johnny. Han blir kär i henne och deras relation börjar som vänskap eftersom de båda redan är gifta och har barn. Men redan från början märker man att de har annat än bara vänskap för varandra.




såhär står de på wikipedia och det tycker jag är intressant
"Regissören James Mangold baserade filmen på intervjuer som han gjorde med Cash och Carter innan de båda dog 2003, Cash och Carter godkände även skådespelarna som skulle spela dem själva; Joaquin Phoenix och Reese Witherspoon. Huvudrollsinnehavarna har blivit hyllade av tittare och kritiker, Joaquin Phoenix för sin kusliga likhet med Cash, både röstmässigt och utseendemässigt. Reese Witherspoon blev 2006 belönad med en Oscar för sin roll som June Carter."

Filmen tycker jag är både glad och sorlig på samma gång. Det är svårt att förklara. Men det finns många glada stunder samtidigt som det finns många sorliga. Jag älskar Johnny Cash och tycker han är en fantastisk sångare och har gjort så många fantastiska låtar. En av mina favorit låtar är "Ring of fire" men den har faktiskt June carter skrivit till honom. En annan bra är Walk the line, det finns en massa bra man får höra i filmen. Innan brukade jag inte lyssna på den typen av musik men nu älskar jag det. Pappa sa att Farfar älskade Johnny Cash och sa att han hade blivit glad om han fått höra att jag tycker om Johnny Cash! Min bror har också fastnat för Cash nu. Han älskade också filmen. Jag vet att man kan uppsatta filmen även fast man inte gillar den typen av musik. För musiken passar liksom in i filmen och i miljön. Filmen utspelar sig mest på 50-60 talet, de gillar jag också med filmen, för det ser så härligt ut på den tiden. De har verkligen speglat det så bra!

De finns så mycket man kan säga om denna filmen, jag älskar verkligen den! Men jag älskade den ännu mer andra gången jag såg den, vet inte varför men ibland är de så med filmer. Jag tyckte inte den var lika bra första gången. Jag älskar den mer och mer för varje gång jag ser den.

En annan sak som är så bra med denna filmen är att Joaquin Phoenix är med. Han spelar så sjukt jäkla bra i rollen som Johnny Cash. Sen är han helt sjukt snygg också! Jag blir förälskad i honom i filmen. Hans personlighet i filmen. Han gör de så bra. Så himla snygg! Sjunger sjukt bra gör han också, det är han som sjunger själv och de är inte det lättaste att härma Johnny Cash's röst. Reese Witherspoon är så duktig hon med, Hur hon får till den där dialekten och allt haha, de är så kul. Hon vann ju en Oscars och det kan jag förstå! :) Filmen är en drama men den är också lite smårolig ibland.

Vet inte vad mer jag ska säga men tycker jag har skrivit mycket nu haha men jag har säkert glömt något så är det alltid.


Trailern:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0