Titanic Utställningen!

Hej!

Idag vaknade jag tidigt för vi skulle på Titanic utställningen på sjöhistoriska museumet. åh Titanic, haha. Har jag någongång sagt att jag är intresserad av båtar? altså de båtarna med historia och Titanic är ju världens kändaste skepp. Seriöst jag tror att jag har varit med på Titanic i mitt förra liv, för jag är så sjukt intresserad av Titanic, Havet fast samtidigt är jag rädd för de, rädd för att drunkna och rädd för att vara mitt ute i stora havet om jag är i vattnet. Kanske var jag pirat också, en kriminell pirat. Haha det tror jag. Men iallafall man fick sådana hörlurar så hade de bilder och föremål som var numrerade så klickade man på nummret man var vid så berättade rösten för oss vad de var vi såg framför oss.. Så fint!!! Men sorligt var det också. De berättade om ett gammalt par som reste i första klass och så när Frun skulle gå på så ville hon inte för hennes man fick inte gå på hon sa "Vi har levt med varandra så många år nu, Där du går går jag" och så satte de sig på däcket och väntade på döden. Så sorligt och hemskt! Tänk och sitta där och veta att man ska dö. Nej usch, sorligt! Men jag skulle nog inte klarat att hoppa på livbåten om jag var tvugen att lämna någon! Sen fick man se en massa tillhörigheter till de som var med på Titanic. Ett par skor som en flicka hade haft när titanic sjönk och hon kom i livbåten. Sen en massa foto och andra saker från själva Titanic, Typ stolar, mat meny, en bit trä från något föremål, ett fönster som hade varit i matsalen det var lite krossat, brev som folk på Titanic skrivit och en massa annat. Sjukt kul att se och allt är ju snart 100 år gammalt!! SJUKT.. Jag och Thelma gick och lyssnade tillsammans och tittade på allt.. De andra var snabbare än oss men vi pausade emellan och tittade extra på sakerna och jag förklarade lite för henne om hon inte fattade något! Sen innan vi "gick ombord" på titaic utställningen så fick vi ta ett foto, så alla ställde sig på på "bron" över till "båten" så tog de ett foto på oss och de köpte vi sen haha. Skit häftigt! Ser gammeltags ut. Sen köpte jag en fin mugg med de märket på som de hade på de flesta sakerna ombord på Titanic, var ju tvungen att köpa något :) 



Sen efter det fikade vi och sedan gick vi på Vasa Museumet, man fick gå in där för samma biljett som Titanics. Där har jag varit en gång innan men det är häftigt för de var längesedan. 1628 seglade de iväg men det kom inte så långt! Men det är häftigt att se för hela skeppet är ju uppbyggt igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0